/ Löpning / Tävling /

Årets första lopp

Loppet hette Winter Run och ja, det blev det ju faktiskt. Ironin i att ett Göteborg som legat bart hela vintern just den 24 januari blir sitt vitaste. Jag blev lite tjurig först när jag insåg att dubbar behövde införskaffas och tiden inte kunde bli som jag önskade. Man har en plan liksom, och sen börjar det snöa sjukt mycket. 
Jag brukar undvika löpning utomhus när det snöar, det händer såpass få dagar på ett år i Göteborg och då kan jag träna annat med mindre halkrisk.

Tio minuter innan start med Staffan och Lillian. Staffan och jag startade i samma led men sen slutade likheterna, ardenner-Staffan sprang in på 39-nånting. 

Jag hade en grym hejarklack i form av Helena och Jessica. Det ropades och fotades ett antal gånger under loppet. Tack tjejer för fint och välbehövligt stöd!

Det var en tuff mil. Jag är glad att jag använde dubbarna. Banan var faktiskt mestadels ren men det fanns partier med slask och annat halkvänligt så det kändes tryggt även om det samtidigt var klumpigt att springa med det där. 

Det var två varv på en bana som gick inne på Liseberg och i området utanför. Jag tog ut mig ordentligt under loppet och gick väl ut aningens för hårt... Lätt hänt när man är taggad i starten. Backen upp till Helix var tuff, andra gången jag skulle upp för den så ville varenda muskelfibrer i mig att jag skulle gå upp istället. Den mjölksyran var inte att leka med. Men av tjurskalliga principskäl så fortsatte jag springa, vilket känns skönt i efterhand. 

Trött och nöjd tjej. 

Årets första lopp slutade på tiden 44:43, motsvarande snitthastighet 4:28 per km och jag blev 158 av de ca 1300 startande. Med tanke på väder, dubbar, Helixbacken x2 och att jag sprungit milen två gånger sedan i juni så är jag nöjd med den tiden. Det var roligt att få en nummerlapp på bröstet, jag behövde det. Det blev en riktigt trevlig kväll efteråt med bubbel och middag på Incontro.

Idag vilas det. Om en vecka står jag nere på Halmstad arena och tävlar. Det känns overkligt, läskigt och jag ser verkligen fram emot det. Väldigt mycket.
Winter Run