/ Allmänt / Crossfit / Löpning /

Årets plan såhär långt

Jag lever fortfarande på 2a platsen från Halmstad throwdown, det är ett minne för livet och jag är stolt över min insats. Framtiden är dock här, kroppen är tillbaka i matchen och det är dags att blicka framåt...

25 april- Premiärloppet. 10 km kuperad terränglöpning i vackra Skatås. Blev 7:a förra året och vill gärna behålla den placeringen.

23 maj- Göteborgsvarvet. 21 km som tog mig 1:32:44 förra året och resulterade i en 88e plats. Det är ett stöddigt mål, men jag kommer försöka knäcka 1:30 i år. Fixar jag det så behöver jag inte bli snabbare på halvmaran sen. 

13 juni- Gothenburg throwdown. Deltog förra året i Crossfittävlingen som var min första i sitt slag. Min placering då landade på 42 av 66. Årets målsättning är att kapa ganska många placeringar. Uppladdningen kommer att krocka med Varvet, men jag skall lösa uppgiften efter bästa förmåga.

1 augusti- Battle of the beach. Crossfittävling där jag bildar team med Martina. Mycket kan hända fram tills dess så mer om målsättningar längre fram. Hursom så ska det bli riktigt kul att tävla med Martina. Denna starka, underbara tjej som är mer än rutinerad i tävlingssammanhang, typ som OS...

Fyra tävlingar inplanerade såhär långt och fler blir det säkert innan årets slut. Träningen blir roligare när den sätts i sådana här sammanhang, jag tycker verkligen det. Det passar inte alla men jag vill inte vara utan känslan som tävling ger mig. Resan dit, startlinjen, mållinjen... Allt från fruktansvärt till underbart brukar rymmas inom de tre milstolparna.

Med 98 dagar kvar till Varvet och avslutad Halmstad throwdown så är uppladdningen igång på allvar. Nu ska här springas. De senaste två milrundorna har känts väldigt sega. Den senaste togs igår och det var en blyröv utan dess like som satt fast där bak. Tusingarna tidigare i veckan (6x 1000 m på 4 minuterstempo med 2 min vila mellan) kändes bättre. Det märks att löpning inte satts i första rummet på ett tag, längtar efter att den där sköna och lätta känslan skall infinna sig. Snart.

Utöver löppass och simning i veckan så har jag bland annat satt två nya personbästan: 
Bänkpress från 55 till 57 kg.
Overhead squat från 45 till 55 kg.

Sist jag maxade i overhead squat var 22/2 förra året. Kul att det hänt något! För 1,5 år sedan kunde jag knappt utföra övningen.

Det är skönt att träningen funkar bra när det är annat som är struligt! Utöver armbågen som fortfarande är öm så känns kroppen med mig och jag tror att det kan bli en bra vår på tränings- och tävlingsfronten.

Nyss kommen i mål efter 2014 års upplaga av Varvet. Nu börjar jag längta på riktigt. Kanske skjuter jag mig själv i foten med årets målsättning men jag tänker ändå att det är lika bra att sikta högt, så kan nån annan få sikta halvdant.