/ Crossfit / Tävling /

Gothenburg throwdown- min första Crossfittävling

Tills förra lördagen så var min åsikt att jag inte är rustad för att tävla i crossfit. Sen fick jag ju en startplats av Helena och då var det dags att tänka om. 

Kl 7 i morse var det registrering på Valhalla IP där tävlingen ägde rum och efter det gick huvuddomaren igenom dagens tre wodar:

1:
10 burpees med step up på box
20 kettlebell snatch 16 kg (damvikt)
370 m löp
Ovanstående med viktväst 10 kg, sedan tog vi av den och körde:
20 kb snatch 16 kg
370 m löp
Timecap 7 min.
Min tid: 5:18. 

Jag blev lite nervös här när det skulle snatchas med kettlebells, kunde jag det på 16 kg? Det kunde jag! En No rep i andra omgången och de flesta gjorde jag på höger. Att springa med viktväst är  förvånandsvärt jobbigt och andra löpningen när jag tänkte ösa på så var jag sjukt trött så tempot blev inte så högt som tänkt.

2:
Ground to overhead. Stege på antingen 25-35-45-55-65 kg alt 65-75-85-95-105 kg. 40 sekunder på sig att klara varje vikt, sedan 20 sekunder innan nästa. Om man failade på en vikt eller inte ville försöka så körde man marklyft tiden ut.

Eftersom jag har 45 kg som personbästa på clean and jerk sedan tidigare (mitt självklara val i en ground to overhead) så valde jag såklart den lättare stegen. Under uppvärmningen så lyckades jag lösa 55 kg, bestämde mig därför på att satsa på att ta den vikten och sen gå direkt på marklyft på 65 kg.
Nytt pers! 55 kg clean and jerk. Adrenalinet som pumpade när jag skulle cleana den stången... En känsla som inte går att köpa för pengar.

18 marklyft hann jag med på 65 kg. Baksida lår fick sig en match här.

3:
21-15-9 thrusters 25 kg, mellan varje omgång 200 m löpning med sandsäck 15 kg. Timecap 6 min.
Min tid: 5:03.

Mentalt så är det en stor utmaning att ladda om för att maxa tre gånger på en dag. Mycket väntan och tidig uppgång. Jag var lite orolig att jag kanske inte skulle klara woden inom de sex minutrarna, det var ganska många innan mitt heat som inte klarade tiden.
Jag är väldigt nöjd över att jag kunde köra alla thrusters obrutna. Löpningen var, igen, helt galet jobbig. Utan armar och med 15 kg på ryggen är en helt annan deal än långdistans!

Den känslan...

Jag är stolt över dagens prestation. Placeringsmässigt var det ingen succé, slutade som 42:a av 66 deltagare. Det är dock ingen idé att tänka för mycket på 42 nu, det var min första tävling, många andra tjejer var jävligt vassa och jag gjorde verkligen mitt bästa. Det var ett stort steg för mig att ens våga ställa upp. 

Tack min älskade vän Helena för att du gav mig en startplats förra lördagen och fick mig att samla mod. Helena som för övrigt kom 5:a idag, snyggt.
Gothenburg throwdown / personbästa
#1 / / caroline e:

Wow grymt jobbat tycker jag!!

#2 / / caroline e:

Wow grymt jobbat tycker jag!!

#3 / / caroline e:

Wow grymt jobbat tycker jag!!

Svar: Tack snälla Caroline!
Moa

#4 / / caroline e:

Wow grymt jobbat tycker jag!!