/ Fysioterapi /

Stretchtips för Tensorn

Ska man stretcha? Det är tyvärr ungefär som att fråga om man ska äta kolhydrater... Helt beroende av vilken forskning man väljer att kika på alltså. Tills konsensus råder i frågan så tycker jag att man får fråga sig själv såhär: tycker jag att stretch tillför något som får mig att må bra? Är svaret på den frågan ja så hade jag fortsatt stretcha tills vidare.

Jag får ganska ofta frågan om hur man stretchar utsidan av höften. Det finns en stående variant av detta men många tycker inte att den "tar" som önskat.

Här kommer en variant för stretch av Tensor fascia latae som jag själv gillar:
Kuddar under höften kommer öka sidoböjningen i ryggen och möjliggöra ett större rörlighetsuttag med djupare stretch om man känner att det inte räcker att ligga plant.

Tensor fascia latae är för övrigt den muskel på utsidan av höften som övergår i senstråket Tractus Iliotibialis, ofta omnämnt IT-bandet.

Tensor fascia latae
#1 / / Lise Korsedahl:

Härlig stretch som jag också gillar. Fick jag göra en del på SpinceCenter när jag gick hos sjukgymnasten där :)


Svar: Ja den är inte dum alls för att komma åt ordentligt!
Moa