/ Allmänt / Crossfit / Fysioterapi / Löpning / Simning /

En vecka som fysioterapeut på neurorehabilitering

Första veckan på praktiken är över. Jag har gått upp tidigt, kört en massa bil, skrivit journaler men framför allt och allra viktigast så har jag träffat många patienter. Människor som cyklat vätternrundor och nu befinner sig i en förtvinande kropp, de som plötsligt faller ned på golvet under affärsresan, de som blir påkörda på väg till jobbet. Alla har de fått livet omkullkastat och tvingats hitta ett nytt sätt att förhålla sig till sin kropp och dess möjligheter. Vissa klarar detta bra medan andra har en längre väg att ta sig. 

Man får minst sagt perspektiv på tillvaron när man möter dessa patienter. Vad är väl en ond höft ett par månader... Höften som dessutom känns bra nu, utan att jag har behövt hanka mig fram i en rullstol till exempel.

Jag ser fram emot kommande fyra veckor, det blir intressant att följa dessa hjältar och själv få utvecklas med dem genom tester, träning och utvärdering.

Efter praktiken så har jag spenderat mån-ons på Gjuteriet. Det har varit ryck, frivändningar, marklyft, rörlighetspass med mera på schemat. Vikterna har varit lätta och känslan god. Höft och rygg mår bra och sätet är inte längre som en stor triggerpunkt. Torsdagen bjöd på crawl på klitterbadet och idag har jag vilat. I morgon blir det mera vila och på söndag tar jag de första löpstegen på länge.

Det ser ut att ljusna nu på fysikfronten, det gör mig glad och jag är tacksam över att ha en frisk och stark kropp. 

Trevlig helg:)

Gjuteriet / praktik