/ Allmänt / Crossfit / Fysioterapi / Löpning /

Tillbaka till verkligheten

I natt ställdes klockan om till vintertid och då passade jag på att vakna kl 6.45 den "nya" tiden. Tanken var att sova hutlöst länge idag eftersom jag sovit lite sparsamt det senaste. Icke. Så nu får jag skriva lite istället medan jag väntar på att Hemköp öppnar för frukosthandlarna!

Mina fem veckor i praktikbubblan har som sagt varit väldigt bra. Det är en bubbla jag kunde tänkt mig att stanna kvar i lite till. Jag har lärt mig nya behandlingsmetoder och mött många patienter med olika utmaningar framför sig. Jag har lärt mig en hel del mer om yrket och faktiskt om mig själv den här tiden. Jag har saknat mina arbetsuppgifter hemma men inte antal timmar på en dag då hjärnan ska prestera. Nu är det 14 månader kvar i skolan och efter det så är det dags att stuva om lite! Vart jag landar med allt efter examen har jag ingen aning om men jag vet att harmoni är ett ord som smakar bra i tanken.

Idag hade jag tänkt ta en löptur, men mina luftrör är inte i form så det får bli ytterligare en vilodag istället. Under veckan som varit har jag hunnit med en del ändå, bland annat en benchmark wod som jag gjort två gånger tidigare:

GRACE
På tid:
30 clean and jerks 61/43 kg 

Min tid: 5:49.

Jag gjorde Grace första gången i julas på 35 kg. Det gick betydligt snabbare men känslan var inte alls lika bra som nu. Jag gjorde den igen i våras med 38 kg. Då kändes det långt borta att göra samma sak med 43 kg. De där vändningarna går faktiskt framåt! Det är alltid roligt att ha en RX-tid att utgå ifrån på benchmark wodar. Nu vill jag såklart under fem min på Grace. På samma pass skulle vi även köra max antal ringdips och där landade jag på 12.

Mitt sista pass på Gjuteriet innan hemresa såg ut såhär:

Bänkpress med försök på nytt max. Det gick inte, men jag landade ett kg under max (52 kg) och det får väl duga och jag fick med mig en hel del tyngre repetitioner på vägen.

Viktade pullups 5x5. Det märktes att jag inte ägnat mig åt just detta moment på ett tag, vikterna fick hållas på 8->6->5 kg. Jag gillar att köra pullups och ringdips med extra vikt, de "vanliga" repetitionerna blir så mycket lättare då. Lite som att springa i sitt vanliga tempo efter en 400 meters intervall.

Putta/dra släde och repklättring, 6 min. 60 kg på släden, putta bort till repet, klättra upp och ned, dra tillbaka släden. Roligt!

Pistolsquats 50 st. Växelvis ben 10x5. Det gör mig glad att höften inte gör det minsta ont i det här momentet som innebär en väldigt hög belastning på höftleden. Jag är faktiskt bra nu, det enda som inte är helt på plats är kontakten med sätesmuskeln på höger sida. Jag kommer därför fortsätta med övningar för att trigga den kontakten och stegra vikt på övningar som knäböj i takt med att muskeln svarar. Att bara kunna göra relativt tunga knäböj igen känns roligt, resten får komma när kroppen är redo.

Jag ser fram emot att fortsätta träna med en frisk och stark kropp under hösten. Känslan är att det kommer bli en bra höst på träningsfronten med nya personbästan och ytterligare förbättrad teknik i ryck och vändningar. Så småningom är det dags att återigen börja fundera på uppladdning inför Göteborgsvarvet, där min målsättning för 2015 är att ta min in på under 1:30.

Från och med i morgon så har jag mina gruppträningsklasser igen, plus en fredagscykel på Kungsgatan kl 17.30. Det blir kul att vara tillbaka i instruktörsjobbet och idag skall jag sitta med musikmixning.

Med önskan om en skön söndag:)

Bild: lilliansfoto.blogg.se
Gjuteriet crossfit / Grace / Göteborgsvarvet